tiistai 22. helmikuuta 2022

2.-3. EC lääkehoito


 Lunta on satanut reilusti jo monen viikon ajan ja aurinkokin on pilkistänyt välillä mukavasti. Kaipa se kevät pikkuhiljaa saapuu vaikka itsellä fiilikset ei ole kovin korkealla.

27.1.2022 pääsin jälleen lääkäriä tapaamaan. Käynti oli sinänsä pettymys että lääkäri oli vaihtunut ja oli todella nuori eikä oikein tiennyt tilanteestani mitään. Sain onneksi parempia lääkkeitä sekä pahoinvointiin että kipuun.

31.1.2022 olikin sitten toinen EC lääkehoito. Tiputus meni hyvin ja kanyylikin saatiin ensimmäisellä kertaa oikeaan paikkaan ja toimimaan. Seuraavana päivänä oli taas vuorossa valkosolukasvatustekijä piikin pistäminen ja sekin onnistui helposti. Uudet lääkkeet auttoivat sen verran, että pahoinvointi pysyi kurissa samoin lihas- ja luukivut eli oloni oli paljon parempi kuin ensimmäisen hoidon jälkeen.

No ettei kaikki menisi liian hyvin niin sain tässä hoitojen välissä tuon koronan kylään eli sitä tuli sitten sairastettua reilu viikko. Oireet eivät onneksi olleen mitenkään hirvittävät eli muutamana päivänä pientä kuumetta ja lämmönnousua sekä nuhaa ja pientä yskää. Arvoitukseksi jää mistä tuo tartunta minulle tuli sille en ole oikein käynyt missään muualla kuin vanhempieni luona sekä kaupassa.

Piti myös soitella syöpäpolille että miten viimeisen hoitoni kanssa käy tämän koronan takia. Lääkäri päätti, että hoito voidaan antaa normaalisti jos oireet ovat loppuneet jo siihen mennessä.

Voimattomuus ja väsymys ovat kyllä todella voimakkaita ja nyt kun lunta on tullut ihan jatkuvasti niin olen itsekin yrittänyt tehdä hieman lumitöitä ja se tuntuu kyllä todella koko kehossa mutta itselle tulee parempi fiilis kun tulee tehtyä muutakin kuin lököiltyä sohvalla.

21.2.2022 eli eilen minulla oli sitten kolmas ja viimeinen EC lääkehoito. Lähiaikoina sairastetun koronani takia minulla oli ihan oma huone ja hoitajalla oli täysi suojavarustus kun minua hoiti. Syynä tähän oli, että syöpähoidoissa olevat voivat kuulemma erittää tuota koronatautia 20 vuorokautta. Tälläkään kertaa kanyyli ei löytänyt paikkaansa ihan ensimmäisellä kerralla vaan vaadittiin toinenkin yritys joka sitten onneksi onnistui. Paikkana oli vasemman käden ranne joka olikin melkoisen kivulias paikka. Tänään olotila on hivenen huonovointinen mutta kuitenkin ihan siedettävä. Pitäisi vaan muistaa juoda paljon mutta minulle se vaan on jotenkin niin vaikeaa.

Eilen kävin myös työterveyslääkärillä ja hän kirjoittaa minulle B-lausunnon osasairauspäivärahaa varten kun tarkoitus olisi mennä nyt ensin maaliskuussa 40% töihin ja sitten kesäkuun loppuun tehdä 40-60% töitä ihan oman voinnin mukaan. Onhan toki mahdollista mennä jo ennemmin kokonaan töihin jos siltä tuntuu. Minulla olisi ollut vielä sairauslomaa ainakin maaliskuu, mutta ajattelin mennä työkavereita auttelemaan tilinpäätöksen kanssa kun se on ollut minun vastuullani tähän asti. Hieman tietysti jännittää miten jaksan mennä jo ensi viikolla, mutta olen tässä pitkin sairauslomaanikin autellut työkavereita eli neuvonut tarvittaessa ja nyt tilinpäätökseen tehnyt pieniä juttuja. Lääkäri antoi myös lähetteen työterveyspsykologille jos haluan käydä hänen kanssaan juttelemassa. Pitää harkita tuota jos se vaikka auttaisi käsittelemään asiaa paremmin kun tuntuu että helposti pitää kaikki tuntemuksensa ihan itsellään.

Tänään aamulla olin tunnin jonottamassa poliisin lupapalveluihin kun piti mennä passia varten antamaan allekirjoitus ja sormenjälki. Toiveissa olisi tämän kaiken jälkeen päästä jonnekin hetkeksi lomailemaan mutta siihen nyt menee vielä jokunen kuukausi.

Seuraavaksi olisi sitten vuorossa sädehoidot ja niitä varten minulla on kuvauksen suunnittelu aika 7.3.2022 siellä sitten tunti harjoitellaan hengittämistä ja pidättämistä. Itse sädehoidot pitäisi alkaa viikolla 11 ja niitä olisi 15 kpl.


2 kommenttia:

  1. Mulla tänään viimeinen sädehoito 15:stä kerrasta. Ei mitään iho-oireita, jonkin verran rinnan arkuutta ja hoitajat mukavia. Viimeiset sanat: "Toivottavasti ei nähdä enää koskaan". Mukavampi homma kuin odotin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, mulla nyt kaksi takana eikä vielä mitään oireita. Hengityspidätykset vähän hankalia maskin kanssa mutta hoitajat todella mukavia.

      Poista

 Kevät tulee pikkuhiljaa ja minunkin hoitoni ovat jo loppuneet. Sädehoidot alkoivat 17.3. ja viimeinen oli 6.4. Kävin myös labrassa ja lääkä...